Information om VOX körvecka i Leksand 30 juni – 6 juli 2025

Här kan du ladda ned informationen som pdf-fil

I sommar sjunger Oratoriekören VOX Magnificat, BWV 243, D-dur av Johann Sebastian Bach och Förklädd gud lyrisk svit op. 24 av Lars-Erik Larsson under ledning av Per Rönnblom och Henrik Löwenmark.

Körveckan startar med lunch på måndagen den 30 juni klockan 12.30 och avslutas med frukost på söndagen den 6 juli. Konserten äger rum i Siljansnäs kyrka lördag den 5 juli 18.00 – 19.30.

Medverkande är Stina Ekblad – recitatör, Agnes Auer – sopran, Carolina Bengtsdotter Ljung – alt, Mats Carlsson – tenor, Staffan Liljas – bas, kammarorkestern Capella Alfvéniensis samt Oratoriekören VOX.

Avgifter

Medlemsavgift 2025 är 100 kr.
Deltagaravgiften är 2 500 kr, för deltagare under 30 år är avgiften 1 500 kr.
Bokning före 16 mars med betalning senast 30 mars ger en ”bokatidigt-rabatt” på 250 kr respektive 150 kr.

Leksands Folkhögskola

Kostnaden för boende i dubbelrum är 2 830 kr per person och för enkelrum 3 700 kr. I priset ingår frukost, lakan, handdukar och slutstädning.
Veckans luncher, eftermiddagsfika och middagar kostar 2 420 kr.
Priset för extra natt inklusive frukost per person är i dubbelrum 430 kr och i enkelrum 550 kr.

Betalning

Betalningen ska göras senast 14 dagar efter det att du fått besked om att du fått plats.
Betalning görs till plusgirokonto 43 04 46-5 eller Swish 123 596 5991.
Betalning från utlandet IBAN: SE6995000099603404304465 BIC/SWIFT: NDEASESS.)
Var noga med att ange namnet på den person som betalningen avser.
Anmälan är bindande i och med att betalningen är gjord.

Anmälan

Anmälan ska innehålla följande uppgifter. Obs kolla att du skriver rätt.
*Obligatoriska svar är namn, mailadress, mobilnummer, stämma, godkännande enl GDPR, kör eller
körer du sjunger i samt hur du vill bo.
Beroende på vilka önskemål du har behöver även följande frågor besvaras annars inte.
Namn på rumskamrat, om du vill komma och bo på skolan på söndagen den 29 juni eller åka hem
redan på lördagen den 5 juli efter konserten.
Eventuella allergier eller andra önskemål kring maten.

Via mail får du reda på att vi har tagit emot din anmälan. Efter ca en vecka kommer besked om du
fått plats eller placerats på en kölista. Du får även uppgift om hur mycket du ska betala.

Länk till anmälan: https://forms.gle/VhZc1rsLodRtDav17

Avbokning

Avbokning görs via mail till barbro@oratoriekorenvox.se
Vid avbokning tidigare än 30 dagar före start återbetalas allt utom 1 000 kr. Mellan 30 – 14 dagar
före start återbetalas 50 % av deltagaravgiften och Leksands Folkhögskolas kostnad.
Vid avbokning senare än 14 dagar före start sker ingen återbetalning.
Vid avbokning före kursstart på grund av sjukdom (läkarintyg krävs) återbetalas hela kostnaden.

Noter

Noter hittar du t ex på Gehrmans och Wessmans förlag
Lars-Erik Larsson Förklädd gud – Körpartitur (svenska) 3939
J.S. Bach; Magnificat Edition Peters. editionsnummer EP9851

Förklädd gud: Gehrmans förlag
Förklädd gud: Wessmans förlag

Bach Magnificat: Carus förlag
Bach Magnificat: Wessmans förlag
Bach Magnificat: Gehrmans förlag

Övningsfiler

Bach Magnificat: Cyberbass
Till Förklädd gud finns det ett antal övningsfiler på nätet.

Viktigt att tänka på

Konceptet med körveckan är att alla kommer väl förberedda och har studerat in repertoaren i förväg. Under veckan gäller det att få till körklangen och slipa på detaljerna.

1. Öva in verken ordentligt hemma, både texten och noterna, allt för att du ska känna dig säker med din insats.

2. Visa hänsyn till körkamraterna under repetitionerna och på konserten. Hjälp varandra så att alla ser och hör så bra som möjligt. Ibland kan det räcka med att stolarna flyttas lite åt ena eller andra sidan.

3. På grund av allergier ska vi inte använda parfymer eller andra starka dofter.

4. Inget prat under repetitionerna.

5. Resan till Leksands Folkhögskola ansvarar du själv för. Åker du tåg tar det ca 20 minuter att gå från Leksands station till skolan.

Läs mer om Leksands Folkhögskola.

En körmedlem har skapat och administrerar en privat Facebook sida, VOX Backstage, för medlemmarna i VOX. Där kan man t ex gå samman och beställa noter, boka gemensam transport till skolan mm.

Hjärtligt välkommen med din anmälan.

Vi i styrelsen ser fram emot att träffa dig och att vi får en riktigt trevlig vecka tillsammans.

——————— ——- —— —– — — ———–

Per Rönnblom, född 1959, är utbildad vid Musikhögskolan i Stockholm, med examen 1986 efter studier för Stefan Sköld och professor Eric Ericson. Vidare studier för Mats Nilsson och Simon Halsey.
Henrik Löwenmark är utbildad vid Musikhögskolan i Göteborg och arbetar som frilanspianist samt är lärare och repetitör på Stockholms Operastudio.

——- —- —- — — — — — —- —– —– —-

Bengt Ollén berättar om tonsättarna:

Lars-Erik Larsson

född 15 maj 1908 i Åkarp, död 27 december 1986 i Helsingborg, var en skånsk
tonsättare.
Larsson tog organistexamen i Växjö 1924 och studerade 1925–1929 vid Kungliga
Musikhögskolan i Stockholm ämnen som komposition för Ernst Ellberg och dirigering
för Olallo Morales. Han fortsatte sedan, med statligt stipendium, studier 1929–1930
för Alban Berg i Wien och hos Fritz Reuter i Leipzig.

När han återkom till Sverige anställdes han som repetitör vid Kungliga Teatern i
Stockholm 1930–1931. Från 1932 undervisade han i musik i Malmö och Lund. Han
verkade 1933–1937 som musikkritiker i Lunds Dagblad. Han anställdes 1937 som
kapellmästare och musikproducent vid Radiotjänst, en befattning som han innehade
till 1954. Han var 1947–1959 den förste professorn i komposition vid nuvarande

Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Director musices vid Uppsala universitet
1961–1965. Larsson var 1939–63 ledamot av styrelsen för Föreningen Svenska
Tonsättare, 1942–1947 som vice ordförande.

Larsson var bosatt i Södra Ängby i Bromma (Stockholm), på Lidingö och 1971
flyttade han till Helsingborg, där han verkade som en fri och oberoende tonsättare.
Han var en trogen gäst i Helsingborgs konserthus fram till sin död den 27 december 1986. Lars-Erik Larsson är begravd på Påsjö kyrkogård.

Som tonsättare är Larsson mest känd för sina orkesterverk men skrev även
kammarmusik, verk för piano och romanser. Han skrev också musik till 22 filmer och
även några schlagermelodier. Sitt internationella genombrott som kompositör fick
Larsson genom uppförandet av Sinfonietta för stråkorkester vid ISSM-festivalen i
Florens den 5 april 1934 där den ägnades stående ovationer. Hans mest spelade och
älskade verk är troligtvis Förklädd gud för kör och orkester till text av Hjalmar
Gullberg och Pastoralsvit.

Förklädd gud (opus 24) är en lyrisk svit från 1940 av Lars-Erik Larsson, med text av
Hjalmar Gullberg. Sviten hör till Larssons nyromantiskt orienterade produktion och är
ett av den svenska klassiska musikens mest kända verk.[1] Både Larsson och
Gullberg var vid tiden anställda vid Sveriges Radio, och stycket skrevs för att
uppföras i radio.
Uruppförandet ägde rum den 1 april 1940 i Sveriges Radio. Solister var Kerstin
Torlind och Hugo Hasslo. Olof Molander var recitatör. Radiokören och Radiotjänsts
underhållningsorkester dirigerades av tonsättaren.
Texten är hämtad från Gullbergs diktsamling Kärlek i tjugonde seklet från 1933.
Gullbergs idyll tar sin utgångspunkt i ett motiv från antik mytologi om guden Apollon,
dömd att uppträda som människa i ett år och tjäna som dräng hos kung Admetos i
Thessalien, i Euripides drama Alkestis.

Johann Sebastian Bach

Magnificat eller Marias lovsång, är en lovsång som Jesu mor Maria enligt
Lukasevangeliet 1:46-55 utbrast i vid sitt besök hos Johannes Döparens mor Elisabet
medan de båda var gravida med dessa barn. Det berättas hur Johannes Döparen
spritter till i Elisabets moderliv när han på detta sätt får möta Jesus.

I den liturgiska tidebönstraditionen har Magnificat sin plats som canticum (latin sång,
här Bibelsång) i aftonbönen, vespern.

Den här lovsången är inspirerad av Hannas lovsång (1 Sam 2:1-10). Hanna var
profeten Samuels mor.
Johann Sebastian Bach, född 31 mars 1685 i Eisenach i Sachsen-Eisenach, död 28
juli 1750 i Leipzig i Sachsen, var en tysk kompositör och organist. Han intar en
särställning bland barockens tonsättare. Han anses vara kontrapunktens store
mästare, som sammansmälter sina föregångares stilar och tendenser. Han hade
också en för tiden ovanlig internationell utblick.

Bach är en centralgestalt i den protestantiska kyrkomusiken på grund av sin
omfattande produktion av verk för kyrkoårets olika högtider. Bachs två passioner
(oratorier över temat Jesu lidande och död) är ofta återkommande musikinslag under
passionstiden i många länder. Han har kallats för ”den femte evangelisten”, syftande
på Bibelns fyra evangelister.

Också inom orgelmusiken räknas han till de främsta. Hans musik utövar ett starkt
inflytande på organister än idag. Under sin livstid var han en ansedd orgelexpert som
ofta konsulterades när orglar skulle byggas eller repareras. Bach var dessutom en
skicklig pedagog, som komponerade ett stort antal övningsstycken av hög konstnärlig
halt, men han var på sin tid mindre känd som tonsättare.

/Bengt Ollén